måndag, oktober 19, 2009

Elvis-pumpa

Igår när jag var på kyrkogården och tände ljus hos farmor så kom jag att tänka på att det snart är Halloween. Och i år har jag tänkt försöka mig på att göra en pumpalykta för första gången. Jag tycker det verkar lite knepigt, så det får bli ett enkelt mönster till att börja med. Prickigt har jag tänkt mig, såklart! ;-)
Den här Elvis-pumpan hittade jag i Martha Stewart's pumpagalleri. Jättesnygg tycker jag, och jag blir allt bra sugen på att försöka mig på en sån. Men det kan nog vara lite överkurs för en nybörjare som jag. Kanske nästa år! :-)

7 kommentarer:

Bettan... sa...

Det låter som en bra plan att göra nått enkelt första gången.
Det är meckigare än vad man kan tro, tycker jag i alla fall. Jag och Challe gjorde ju förra året och jag tror nog att jag ska våga mig på att göra en i år också. Blir ju så fint sen när man tänder ljus där i:)
KRAM!

Nadja, Lillen och Lillens pappa sa...

Prickigt låter trevligt! Vill du öva att göra mer avancerade är paprikor roliga att leka med!

sofie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
sofie sa...

Svar: Åh, ja dom är hur härliga som helst!!! :) Kollade ingenom den där beskrivningen som du bifogade, och njaaaae jag går inte efter den... Min blir inte en redig Åremössa, då 'längderna' som ligger ner på ren "riktiga" och står upp på "mina" :) jag har 30 maskor, stickar rät / avig / rät avig osv. sen när jag har lagom längd på stickningen (det är ett bra stort nystan kvar när jag börjar "sticka ihop" mössan") så börjar jag ta ihop två maskor åt gången - fortfarande rät / avig / rät osv, tills att det bara är en maska kvar på stickan, genom den drar jag tråden och knipsar av den, så att det är ca 1 m. Jag viker ihop mössan och syr ihop den med hjälp av tråden som jag lämnade i toppen, och knyter ihop den längst ner. :)

Haha, det här lät nog mer invecklat än vad det är, men ja. :) jag tycker det här sättet är enklare, snabbare och så blir det snyggare! Jag gillar inte att man använder sig av hela hela garnet när man stickar dom här mössorna - dom blir så himla långa och det ser bara konstigt ut! dessutom så blir dom ju som en "tub" när man syr ihop dom (som jag gör), men dom töjer sig redigt bra efter ett tag :)

ha det bäst! kram!

Cel'Dara sa...

Sofie: Tusen, tusen tack för att du tog dig tid att förklara! Ska ut på stan imorgon och se ifall jag får fatt på det där garnet. Är det Milano-garn och stickor nr. 10 som du också använder? :-)

Majssan sa...

Ang tyget från stoff och stil är jag mkt nöjd, för 79,90 kr/m så är det ett verkligen ett kap. Just porslinsblomma är ett ganska tunnt bommulstyg, men bra tryck, ej snett osv. MKT bta!

lisa sa...

jag tror nog allt att du klarat det fint ska du se ;) ursäkta att jag varit dålig på höra av mig men jag trivs inte på nya jobbet så jag har gått och deppat ner mig, men efter regn kommer sol. skoj att komma in och ta igen det jag missat ;) såg att du varit sjuk! hoppas verkligen då mår bättre. skickAr en stor krya på dig kraaaam.