tisdag, september 08, 2009

Hemma med sjuk katt

Är hemma från jobbet idag och passar Elvis som har blivit sjuk. Jag misstänker urinvägsinfektion, för han har varit så illa vid sig hela förmiddagen och sprungit runt och satt sig för att försöka kissa precis överallt.
Precis som förra gången han var sjuk så har det varit ett rent helsike att få tag på en veterinär. För alla veterinärer har ju telefontid 8:00-9:00 och sen är dom stört omöjliga att få tag på. Så himla frustrerande!
Till slut fick jag i alla fall tag på jourveterinären, så nu väntar jag på att bli uppringd av henne så att jag kan komma in och få Elvis undersökt.
Jag såg i lådan i morse att han har kissat i natt, och han har både ätit och druckit idag. Så ännu så länge borde inte läget vara särskilt akut. Just nu ligger han och vilar och han verkar inte ha ont. Jag hoppas att det bara är en liten urinvägsinfektion och att han blir bra snabbt nu eftersom han kommer få hjälp redan idag. Jag blir så orolig när han inte mår bra.
Vågar inte riktigt tänka på kostnaden för det här heller, men jag antar att jag kan vinka adjö till Ullareds-resan som var planerad i oktober. Typiskt!
Men, men... huvudsaken är att min Elvis blir bra igen. Det är ändå viktigare än alla shoppingresor i världen.

(Foto: Cel'Dara)

15 kommentarer:

Mandragora sa...

Klart att våra djur är viktigare än alla shoppingresor i världen. Jag har aldrig haft något djur med urinvägsinfektion. Hur får de det?

Hoppas att det inte blir några stora kostnader och att han blir frisk snart + att du kommer iväg till Ullared ändå.

Cel'Dara sa...

Mandragora: Vet inte riktigt hur dom får det egentligen. Men vet att kastrerade hankatter lider större risk att få problem med urinvägarna. Har dock haft honkatter som också fått urinvägsinfektion. Det är en rätt vanlig åkomma tror jag.

Mandragora sa...

Ja att kastrerade hankatter lättare får problem vet jag. Det har väl att göra med vattnet tror jag. Lewis ÄLSKAR att dricka vatten - om det finns i något glas, ha ha. Vi måste alltid ha uppsikt över glasen annars får vi räkna med att han har varit där och lapat.

Cel'Dara sa...

Mandragora: Elvis dricker inte särskilt mycket så jag lurar i honom vätska genom att komplettera torrfodret med burkmat varje dag. Har precis kommit hem från veterinären och det syntes blod i urinen, men inget grus eller kristaller som tur var. Så det verkar "bara" vara urinvägsinfektion. Får dock inte ordentligt besked förrän imorgon bitti när odlingen är klar. Snälla håll era tummar och tassar för honom nu!
Och nej, det blir inget Ullared för mig inte. 1600:- har detta gått lös på hittills. :-(
Tror inte jag får ut det på försäkringen heller, men jag ska ringa och kolla imorgon.

Lilly Lee sa...

uscha då, du får hälsa din kisse att krya på sig :-)

joz sa...

Stackars Elvisen! Fonzie brukade dricka om man la nåt gottesnask i botten på vattenskålen. Men nu andas han in innan han stoppar ner nosen sen bubblar han under vattnet.Förresten, om du har Elvis försäkrad så e ju självrisken typ 1200 exkl medicinen du hämtar ut. Jag får alltid ut på försäkringen om Fonzie får skumma sjukdomar som irriterat öra eller kristallskav i ögat.
PS Du tyckte att farmville var löjligt. Jag tycker att Ullared e strået vassare ;)

Cel'Dara sa...

Lilly Lee: Han hälsar tillbax! ;-)

Joz: Jo, jag har honom försäkrad i Folksam så jag ska ringa dit imorgon. Jag har inte så bra koll på villkoren, så jag hoppas på att bli glatt överraskad! :-)
Och du, Ullared rockar! ;-P

Ida sa...

Jag och Pixel håller våra tummar och tassar för Elvis! (och en liten tumme för ullared) Ha det bäst och krya på sig, lilla killen!

VildaViola sa...

lille kisse katten! han kan ligga hemma hos mig och vila nu under helgen :) Tack för din omtanke angående imorgon. kram

Annie S sa...

Nej men stackars Elvis. Krya på dig, kissen! :)

Noona sa...

Men lilla plutten då, hoppas att han blir bättre snart och att det inte blir för dyrt.

Jessica sa...

Ja det hade ju varit himla tråkigt om du inte kunnat följa med till Ullared. Men som sagt det viktigaste är ju att Elvis blir bra! Det är bara det som räknas! Ullared finns kvar för senare resor också! :) Kram!

Sandy sa...

Stackars kisse!! Hoppas att han blir bra snart.. Ja, dom små liven är ju faktiskt viktigare än mycket =) Det är verkligen som en riktig familjemedlem!

1 oktober beräknar jag att börja klippa på salongen i Karlshamn så fter det så vet du vart du ska klippa dej ;) hehe

Ha det kanon!

Jessica sa...

Oj så tråkigt med ett sjukt husdjur. Vår hund var sjuk förra året och det slutade med en operation som kostade ett x antal tusen, men det är klart att man måste göra det ändå! Hoppas att han friskar på sig!

Finfin blogg du har - jag fullkomligt älskar prickigt!

//Jessica

Linnea sa...

Ja, visst är de härliga!
HOppas din kisse mår bättre. Det är så jobbigt när de inte mår bra.

Jag tänkte på dig innan, när jag såg att hesa mesa kennel har en tik för omplacering, men jag antar att du lagt hundplanerna på hyllan ett tag! ;-)

kram från oss