torsdag, maj 07, 2009

Regn, blåst... och två likbleka ben

Som jag skrev på Valborgsmässoafton så var det ju så torrt här nere i Blekinge att det var eldningsförbud. Sen gick det nog bara två dagar efter Valborg, så kom regnet. Och sen dess har det regnat och blåst och regnat och blåst. Jag klagar egentligen inte (för om det regnar nu så kommer det med ganska stor säkerhet vara uppehåll både till Sweden Rock Festival och studenten) men nu är det ju faktiskt som så att jag ska på barndop på söndag.
Och för ovanlighetens skull ska jag ha klänning, och för att vara ännu mer ovanligt för att vara mig (oj vilken konstig mening detta blev nu) så har jag ingen "plan B-outfit".
Så om vädret blir samma på söndag som det är nu... ja.. då kommer jag att frysa häcken av mig helt enkelt! Men vad gör väl det? Jag kommer ju frysa häcken av mig i galejets finaste klänning i alla fall, haha! Känns i och för sig som en rätt klen tröst... men ändå! :-P
Men nu till mitt verkliga dilemma. Jag behöver nog bli lite brunare om benen. Bara liiite brunare, annars vågar jag nog faktiskt inte visa mig i klänning.
Jag inser att jag inte kommer hinna få fina bruna ben på dom få dagarna som är kvar så jag har bestämt mig för att vara lite wild n' crazy och testa brun-utan-sol-kräm. Jag har alltid vart skeptisk till sånt där, men jag har ändå tänkt att jag ska testa nu. Nån som kan rekommendera nån sån där kräm? Det ska vara en som man inte blir så mycket brunare av, och som man verkligen inte blir sådär äckligt orange av som jag har sett att en del har blivit. Usch så fult!
Så alltså.... nån som kan hjälpa mig med det här kanske? :-)

14 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Men varför skall du kladda med sådant? Det är ju fint att vara blek! Kan du inte dra på dig ett par nylonstrumpbyxor (eller vad det heter). Tjejer brukar ju ha sådana i någon grad brunare nyans än den riktiga hudfärgen.

Cel'Dara sa...

Fröken Grön: Jag trivs rätt bra med att vara en blekfis för övrigt, men bleka ben är ju bara så fult! Strumpbyxor är verkligen inte min grej... försöker undvika det så gott jag bara kan. Tycker inte det finns en endaste färg på sånna som känns som naturlig. Hmm.. får se hur jag ska göra!

Vicke sa...

Svarta täckande strumpbyxor passar till nästa allt.

Andreas sa...

Funkar inte "stayup" eller vad de kallas? Några på jobbet som tagit brun-kräm och det blir överdrivet brunt att det såg konstigt ut. Och någon sol skymtas inte =/

Ida sa...

Jag är inte tokhemma på ämnet men har provat två krämer som jag är nöjd med.

Den ena är 'Nivea body summer beauty' Och är en lotion som man blir gradvis brunare av. använde den ca 3 kvällar och fick en fin (inte överdriven) färg på benen. (finns för ljus och mörk hy, själv har jag den ljusa.)

Den andra är faktiskt en kräm jag köpte till ansiktet med det står att den är även till kropp. 'Aco brun utan sol, self tanning lotion for face and body, vitamin E' 1-2 ggr så har man fin färg.

Till dig som vill vara försiktig kanske det är bäst att välja nån gradvis ökande - så kan du stanna när det känns bra. Peela benen och smörj på ^^

Annica sa...

Hej! Hittade hit via Tant Grön! Vilken underbar blogg! Ser ungefär ut som den glassbar a´la amerikanskt 50-tal jag ska ha i min källare (istället för gillestuga i fuuuuuruuuu...) i mitt hus som jag ska köpa den dan jag har kammat mig och skaffat mig ett jobb! Vilken kick jag fick när jag gick in här! Wow!
Jag ska också på dop på söndag. Hade för ovanlighetens skull tänkt ha kjol, men tror jag skippar det eftersom att benen är så bleka att huden ser genomskinlig ut... Eftersom jag blivit "solbränd" i ansikte och på armar ser det nog liiiite konstigt ut med mina vita ben! Bor på västkusten. Här blåser storm för tillfället. Gör säkert det på söndag också. Då åker kjolen upp! Tänker INTE roa de andra dopgästerna med att visa mina trosor!
Testade för ett par år sedan "Piz Buin"-brun-utan-sol. JÄTTEBRA!!! Har också testat Dove (dålig), Nivea (dålig), Loreal (dålig). Dessutom luktade de APA! Piz Buin luktade däremot inte illa!
Återkommer gärna hit igen för lite mer Cel´Dara-kick!

Daniel sa...

Du e väl med å dåkar å super på rockfestivalen?

Lisa sa...

Målade du sen? :D

Cel'Dara sa...

Vicke: Jo iofs.. men jag gillar inte strumpbyxor! Stay ups funkar, men bara i allra värsta nödfall. Min kusin var här som smakråd idag och röstade på vita halvlånga leggings till, ifall jag inte hinner få till fejkbrännan tills söndag. Får se vilket det blir!

Ida: Tack för tipsen! Dock såg jag detta för sent idag så jag har inte hunnit handla kräm. Så jag hinner nog inte få till nån bränna till söndag.. jag trodde man kunde få effekten lite snabbare så jag har trott att jag hade gott om tid på mig.
Eller iofs.. om jag köper Aco imorgon så hinner jag kanske ändå! :-)

Annica: Va? Är inte Dove bra? Jg som har hört så mycket gott om den... Hmmm... då kanske jag inte ska våga mig på den ändå... Det tål att tänkas på det här.

Daniel: Dåkar??? Vad är det??! Haha, det ordet har jag aldrig hört för så det svarar jag inte på! :-P

Lisa: Jag stötte på problem med målningen så det går trögt på den fronten. Jag köpte vattenbaserad lackfärg från Landora och skulle rolla med skumgummiroller tyckte jag. Men det gick inte alls bra. Blev bara en massa bubblor. Köpte en ny roller med kort filtludd på istället, men samma resultat med den. Har testat på alla möjliga och omöjliga vis. Har målat 4 ggr nu utan vettigt resultat! När jag pratade med gubben i färgaffären idag så sa han att det är vanligt att det blir så med vattenbaserad färg, och så gav han mig en pensel istället. Gratis! Imorgon slipar jag (igen!) och målar alltså med pensel istället. Blä vad less jag är! :-P
Nu får det bli som det blir.. jag vill bara få upp skåpet nu!

Tonårsmorsa sa...

Men jag har provat brun utan sol för några år sedan som funkade jättebra just på benen. Minns nu inte märket, men det kan ha varit elvital eller nåt sånt...! Jag tycker det är en bra idé. De som finns idag är ju inte så där gula som man blev på typ 80-talet av de där krämerna. Lycka till och hoppas du får det toppen på dopet! ♥

Linnea sa...

uh mina ben blir aldrig bruna, jag har gett upp. Ibland tar jag brun utan sol-creme... men det är rätt meckigt tycker jag. =/ nej det får vara som det är... och jag har stay-ups när det inte är för varmt. Sen är det ju faktiskt bäst med vita ben... =)

MissKatka sa...

Nä, jag tejpade runt kanten på framsidan och sen tejpade jag fast en plastbit över framsidan. Spreja o klart

pysselpralinen sa...

Hej!
Ja, nu har jag ryckt upp mig lite. Tack vare lite peppning från dig! Tack. :-)

Först måste jag ju bara kommentera det här med brun-utan-sol eller inte. Jag har själv testat Nivean som nämndes här ovan. Den ljusa är absolut den rätta om man är blek från början. Det kan bli rätt bra, men den där lukten alltså, den står jag bara inte ut med! Så jag har bojkottat brun-utan-sol forever nu och kör med leggings eller skrämmande vita ben.
Så jag röstar för leggings som du skrev ovan, det låter snyggt!

Hur går det annars med lägenheten? Börjar den kännas som hemma än?
Jag slits ju lite mellan längtan att vara i Småland och insikten att det ändå är lite för långt tid kvar här för att jag ska kunna hänge mig helt åt längtet. Går bättre när man får snälla ord från såna som dig. :-)

Nä, nu måste jag kolla klart mitt påbörjade S&TC. Beroende, jag? Näädå!

Cel'Dara sa...

Pysselpralinen: Jo den där lukten har man ju hört talas om, det är nästan den som skrämmer mig mest. Jag har ju en himla luktnoja nämligen! Pallar ICKE med grejer som luktar illa/obehagligt. Jag har inte ens kommit mig för att lukta på en sån där brun-utan-sol. Och nu blev det ju inte ens att jag köpte nån eftersom jag insåg att jag ändå inte skulle hinna få nåt vidare resultat.
Lägenheten börjar väl kännas rätt ok ändå.. men vet du vad? Jag ska kanske flytta igen, hihi! Lägenheten ovanför mig blir nämligen ledig i augusti. Den är i princip likadan som den här, fast med balkong! Tjohoo!!! :-)
Har inte bestämt mig ännu om jag ska ta den, för det är ju ändå lite omständigt att flytta och jag får nog pröjsa flytt av telefon och bredband på 1500:- m.m. ...så vi får se hur det blir! :-)
Kram