tisdag, april 14, 2009

En liten titt på mitt kök

(Foto: Cel'Dara, klickbar bild!)


Igår sydde jag mig en liten köksgardin, och för ovanlighetens skull så blev jag faktiskt nöjd. Härligt! :-)
Det gröna som skymtas nertill på fönstret är mitt egenhändigt hopknåpade insynsskydd. Jag har letat efter fönsterfilm som är både billig och i rätt bredd, men har inte hittat något som fallit mig i smaken. Plötsligt slog det mig att man ju faktiskt kan använda borsdunderlägg. Så jag köpte ett billigt 4-pack för 29:- på Ikea och satte ihop två av dom. Tadaaa! Snyggt och billigt. Jag är toknöjd!
Vaxduken kommer också från Ikea. Jag gillar att den är både prickig och randig på samma gång. :-)
Lampan över köksbordet hänger egentligen lite väl högt. Men eftersom jag inte har nåra lysrör i taket så är detta min enda takbelysning. Jag har funderat på att hänga upp en plafond istället men jag kan inte riktigt bestämma mig, så denna får hänga kvar tills vidare.
Den räliga tapeten får ni gärna försöka visualisera bort. Hyresvärden har nämligen lovat att måla över denna. Bra, bra! :-)
Jag skulle gärna bli av med den fula låtsas-marmor-bänkskivan också, men den måste jag dessvärre behålla. Nåväl, man kan inte få allt när man bor i hyresrätt! :-P
I dagarna väntar jag på att kakeldekoren som jag har beställt från Erika Tubbin ska dimpa ner i brevlådan. Hoppas att det ska bli så fint som jag har tänkt mig. :-)

21 kommentarer:

Jana sa...

Vilket fint GRÖNT kök du har! : D

Cel'Dara sa...

Jana: Kan tänka mig att det föll dig lite i smaken, ja! ;-)

Dilldall-Nina sa...

Grønt er skjønt ;). Så flink du har vært. Jeg og syntes at pelargonier var skikkelig bestemorblomster før - men smaken er ikke bare som baken, delt - men også i stadig forandring ;)...

Andreas sa...

Nice. Det börjar bli snyggt må ja säga =)

Pjöller maja sa...

pling plong! här står jag med tulpaner och en sockerkaka får jag komma in? har du kaffe? vilket mysigt kök! ;)

Bettan... sa...

Hej hej!
Vad fint du har gjort det :) Gardinen blev ju jättebra! Ska bli spännande att få se kakeldekorationen sen också.
Kram :)

Cel'Dara sa...

Tack allihopa, vad snälla ni är! :-)

Och ja, Pjöller maja, kaffet är påsatt. Det är bara till att kliva på! ;-)

Tant Grön sa...

Snygg duk! Självklart har jag en likadan, hi, hi! Jag har oxå funderat på att beställa kakeldekor från Erika, eller beställa, det är ju bara att jag går ner på stan å shoppar hon har ju butik här, jösses :-)

Maria sa...

Snyggt med rött och grönt i kombination!

Cel'Dara sa...

Tant Grön: "Great minds think alike", eller vad är det man brukar säga? ;-)
Jag lägger upp bilder på min ekor så fort jag fått hem den och satt upp den. Så får vi se om vi valde samma där också! :-)

Maria: Tack! Jag hade mycket rött i mitt förra kök så det fick hänga med hit.
En Moccamaster är ju inte direkt nåt man byter för att man vill ha en annan färg heller för den delen. :-/

Maria sa...

Hej igen!
Kanske kommer någon mer lampett med prickig blomma senare till salu.

Ida sa...

Sv: Taack, vad glad jag blir när du säger så ^^

Jag handlade min fogfärg i en vanlig färgbutik. Det är en liten flaska med skumgummitopp som man smetar på färgen med. Överflödig färg torkas sedan av efter några timmar. Ganska mycket slit, men billigt och blir jättebra :D :D

Härligt kök! ska bli kul att se med dekoren också :)

Tonårsmorsa sa...

Vad fint du har det i köket och gardinen är toppen!!

Cel'Dara sa...

Tonårsmorsa: Tack så mycket! :-)

riskel sa...

Friskt og svalt med de grønne innslagene:) Hvis du ikke står ut med den benkeplaten i marmor-imitasjon, har jeg et forslag: Kjøp et tykt gulvbelegg i plast, de fins i alle mulige farger. Skjær til og fest det til benkeplaten med dobbeltsidig tape slik at hele greia kan fjernes når du ikke vil ha den der lenger.

Cel'Dara sa...

Riskel: Tack för tipset, det låter smart!
Men vad betyder gulvbelegg? :-/

riskel sa...

:D - Ja, det var det da: Gulv = Golv = Floor. Altså noe som skal dekke GOLV. Hva det heter på svensk, vet jeg ikke. "Golvmateriel" kanskje?

Daniel sa...

Mysigaste gröna köket jag sett!

Cel'Dara sa...

Tack ska du ha Daniel! :-)

Anna sa...

Varför inte klä marmorskivan med nåt fräckt sjävhäftande...Det går ju att ta bort om nästa hyresgäst inte gillar det.

Cel'Dara sa...

Anna: Tanken slog mig oxå.. men det känns som att det kan bli svårt att få snyggt. Oftast är ju den där plasten bara 45 cm bred, så det blir ju en himla massa skarvande då. Puh!