tisdag, december 09, 2008

Snart ikapp

Äntligen känner jag att jag börjat komma ikapp med julklappsinköpen. Jag ligger ju kraftigt efter med inköpen i år vilket har känts enormt stressande. Men nu börjar jag lugna mig lite...
Efter jobbet idag gick jag en sväng på stan och hittade äntligen nånting till syrrans kille. Plus att jag nu ikväll har klickat hem lite smått och gott till Sammi också. Nätshopping rocks kan jag meddela er! :-)))
Dom som jag har kvar nu är dom som jag redan vet vad jag ska köpa till, plus några enstaka som jag verkligen inte har nån som helst aning om.
Som min farfar till exempel. Han har ju redan allt, så det är verkligen jättesvårt att köpa nånting till honom. Han brukar uppskatta ätbara julklappar dock, så jag får väl se om jag lyckas hitta nåt spännande som han kan knapra på.
(Tips på ätbara julklappar mottages tacksamt!)

Annars händer det inte mycket här för tillfället.
Jag stressar på och försöker hinna med så mycket som möjligt under mina dagliga 4 timmar på jobbet. Men jag hinner inte med så mycket som jag skulle önska, vilket resulterar i att jag känner att jag har andan i halsen dygnet runt för tillfället.
Julkorten ska ju skickas på tisdag nästa vecka (om man frankerar med julfrimärke) och nu bara väller det in beställningar på julkort.
Mestadels kommer julkortsbeställningarna från stressade småbarnsföräldrar (Förresten vad är grejen med den hetsen egentligen? Dom flesta familjerna skickar nånstans mellan 20-30 julkort. Det är alltså 10-15 spänn man sparar på att frankera med julfrimärke. Är det verkligen värt den stressen? För att spara 10-15 spänn??! Helt sjukt ju!).
Dom här föräldrarna har med största säkerhet kameraterroriserat sina stackars barn som dom först har spökat ut med diverse för små tomteoufits från förra året och liknande. Som krona på verket har dom dessutom pressat på hunden, katten och kaninen en varsin miniluva.
Det är alltid lika kul att se alla dessa femtielva bilder som dom tagit på barnen i alla möjliga och omöjliga vinklar. Man riktigt ser vad dom stackars barnen lider. På dom första tre bilderna ser dom glada ut, sen blir leendena mer och mer krystade och till slut sitter dom och gråter och har slitit av sig tomteluvan i ren protest! Och så försöker dom samtidigt hålla kvar husdjuren med järngrepp. Hahaha!
Och föräldrarna ursäktar sig litegrann för att dom inte fått till den ultimata julbilden. Som om det spelar nån roll? Det behöver inte vara perfekt. Det är fint ändå.
Oftast har man redan fått den bästa bilden nånstans mellan nr 1 och nr 3. Efter det blir det bara tillgjort. Och det är ju faktiskt den spontana glädjen som är den sanna glädjen... eller hur?
(Obs! Barnet på bilden har inget med blogginlägget att göra.)

4 kommentarer:

Dilldall-Nina sa...

Haha - dine funderinger om foreldre og barn er jo som tatt ut hvilken som helst foreldres desember-photoshoot. Ikke minst det å tviholde på husdyrene! Haha. Der kjente jeg meg litt igjen. Du skal få se et par eksemplar av mine kort gjennom tiden etterhvert. Jeg holder på å scanne de eldste....

I år foreslo jeg for mannen at vi skulle skrive "vanlige" julekort uten foto- men han syntes virkelig at vi måtte ha foto...så jeg la for første gang ansvaret over på han. Så vi tok ca femtielva bilder og valgte ett av de siste faktisk :).

Malla sa...

Jaa, visst är det grymme med nätshopping?
Jag har köpt klart alla klappar nu.
Ska komplettera lite till tonåringen i familjen men annars så är det klart!
Varför shoppar inte fler på nätet? Snabbt smidigt och inte så stressande som att springa på stan med alla andra dårar!!=)
Å det där med julkort, det la jag av med redan första året jag testade.
Skickade hemgjorda kort som tog en miljon år att göra.
Var det värt det? Nä, fy för julkort, helt överskattat enligt mig..men det är ju enligt mig=)

Linnea sa...

Ätbara julklappar är bra!
Men man måste ju veta lite om personen... Men här kommer lite tips som jag brukar satsa på: god och fin choklad, olja och vinäger eller någon/några roliga kryddblandningar, lite goda lyxiga skorpor/kakor, ett fint te, udda lyxigt kaffe, någon god punsch eller annan alkohol...

Jag gillar verkligen att shoppa på nätet - så kan man shoppa när man vill och tänka och vela länge... =)

VI har valt att döpa om det lilla livet till Sigge och vi ska hämta honom den 20 dec! Spännande!

☆Cel'Dara☆ sa...

Nina: Jag ser med späning fram emot att du ska dela med dig av era julkortsbilder!
Kommer jag få se Gordon i tomteluva nu tro...? ;-)

Malla: Ja shoppa julklappar på nätet är verkligen kanon. Problemet är bara att det lätt blir att man handlar till sig själv oxå! :-P

Linnea: Tack för alla mattipsen. Ska se vad jag kan hitta för nånting spännande. :-)
Och vad roligt att ni får hem Sigge så snart. Ingen dålig julklapp det inte! :-)))