onsdag, december 10, 2008

Mamma hade rätt

(Foto: Cel'Dara)
Härom veckan ringde jag till min mamma och deklarerade stolt att jag minsann hade köpt mig en röd hyacint.
Hon trodde mig såklart inte, för röda hyacinter hade hon ju då aldrig hört talas om. Men jag talade om att när jag köpte den fanns det hyacinter som stod i rosa, blå, lila, vita och röda små plastkrukor. Och det vet ju alla, att färgen på krukan visar vilken färg det kommer bli på blomman. Himla smart ju! (Varför har dom inte kommit på det förrän alldeles nyligen egentligen?)
Hur som helst, jag hade ju alltså köpt en hyacint i röd kruka.
Jag har sen dess gått och väntat spänt på att första blomman skulle slå ut, bara för att jag skulle kunna ringa till mamma och säga nåt i stil med: "Vad var det jag sa? Det finns visst det röda hyacinter! Hehehe!"
Häromdan hade den första blomman börjat få färg. Och det såg lite sådär ljusrött ut tyckte jag. Så när jag ändå hade mamma på tråden så talade jag malligt om för henne att: "Jodå visst är den röd!"
Mamma blev alldeles till sig och sa att en sån önskar hon sig också. Och jag lovade att jag skulle försöka få tag på en till henne också.
Men det skulle jag inte sagt. För den röda hyacinten visade sig senare vara rosa. Dock inte sån ljus rosa som hyacinter brukar vara. Utan mer åt det cerisea hållet. Men långt ifrån rött var det i alla fall. Ja.. ni ser ju själva på bilden här uppe. :-/
Mamma hade alltså rätt. (Men säg det inte till henne, för jisse namn!)
Så här sitter jag nu... med skägget i brevlådan skulle man kanske kunna säga?
Kalla det vad som helst, men faktum kvarstår: att jag är för stolt/envis/whatever för att tala om för mamma att hon faktiskt hade rätt i att det inte finns röda hyacinter.
Frågan är bara hur jag ska lösa det där med en röd hyacint till mamma på födelsedagen (hon fyller på julafton).
Tror ni man kan få den röd om man häller röd karamellfärg i lökglaset? Hihi! Kan kanske vara värt ett försök i alla fall? ;-P

8 kommentarer:

Jana | FRÖKEN GRÖN sa...

Jag tänkte också på röd karamellfärg, ha ha. Annars får du envist hävda att den visst är röd. Blekröd liksom.

Glömde besvara dina kommentarer innan. Jo. Jag var ett tag i Kosta medan jag gick estetiska. Jag ville lära mig att blåsa glas. Lära mig hemligheten och hantera denna fantastiska konst. Så gott det går med snabbversionen liksom. Lärarna på bild nappade direkt och ringde någon elev på glasskolan. Hos henne var jag välkommen att bo hos och så for jag upp till mörka Småland utan att veta vad jag egentligen höll på med.

Och apropå vår "hemkommun" ... hua ... jag säger alltid att jag kommer från Karlshamn. Jag vill inte förknippas med den andra staden. Usch. Jag tror aldrig att obehaget kommer att gå över.

Bettan... sa...

Haha! Röd eller inte så är den i vilket fall väldigt fin. Min har inte slagit ut så mycket ännu men det ser ut som om det barkar hän åt samma håll som din.
I värsta fall får du köpa en vit, låta den slå ut och spraya dem med röd glitterfärg! Piffigt värre :)

Anonym sa...

Testa med karamellfärgen, det skulle jag absolut gjort. Tala för sjuttton inte om att hon hade rätt. I värsta fall får du väl använda sprayburken...
Bilden ser väldigt röd ut iallafall, jag blev superglad tills jag läste texten under.

Maria sa...

Sprayfärg! Nja, kanske inte....
Rosa är ju en form av röd kan du väl säga! =)

Kotteby sa...

In your face, mamma!

=)

gröna fingrar var det här.

Linnea sa...

haha vad rolig du är!

På tulpaner funkar det att låta vita tulpaner suga färgat vatten... men inte till 100 %.

du kan väl kalla den ceriseröd? ;) eller - ja röd åt det kalla hållet.

Iris sa...

Man färgar ju rosor med karamellfärg i vattnet så det kanske går med hyacinter också.. tar eventuellt lite längre tid kanske.. :) Men jag hade gärna också velat ha en cericerosa hyacint, lite finare än de babyrosa.. hur är doften, stark eller mild?

ingegerd sa...

den ser jättefin ut jag har några vita hyacinter hemma bara älskar dessa blommor!!Det ska bara va så annars är det knappt jul!!ha det så gott!