lördag, december 27, 2008

En favorit i mitt kök

(Foto:Cel'Dara)
Jag fullkomligt njuter såväl av gröten med mammas saftsås, som av mönstret på den här tallriken. Väldigt enkelt men ändå himla snyggt. Mönstret alltså! ;-)
Servisen heter Tulpan och kommer från Uppsala-Ekeby. (60-tal.. tror jag...?) Jag har ett gäng mattallrikar och djupa tallrikar, och ett par uppläggningsfat också. Jag har dom både med röd och med blå rand, men jag gillar den röda bäst. Servisen har jag fått av min farfar. Så jag tänker ofta på honom och farmor när jag använder servisen. Det känns fint.

2 kommentarer:

Matilda sa...

vad FINT! och skönt att det finns fler än jag som tänker på hur fint mönster på tallrikar går ihop med själva maten.. hihi! själv är jag lite smått besatt av stig lindbergs berså-serie, och tjoar lyckligt till då något "passande", som tomater t.ex (tokfint med rött till!) förvaras i... haha! ;-)

☆Cel'Dara☆ sa...

Matilda: Ja, kan man ens vara nåt annat än besatt av Berså? Det är så fint! Jag har minsann sett att du har nåra delar, din lilla lyckost! ;-P