fredag, december 19, 2008

Det stora julabadet

(Klickbar bild)

Elvis har väldigt grundliga tvättrutiner. Häromkvällen studerade jag honom intensivt när han skötte sin dagliga hygien.
Det slickas och det sörplas. Ja, jag har faktiskt aldrig hört en katt sörpla så mycket som han gör när han tvättar sig.
Särskilt tassarna ägnas det en lång stund åt. Det ska slickas både på, under och mellan tårna. Ibland händer det att han sparkar sig själv i skallen när han ska försöka komma åt att tvätta överallt.
Man skulle kunna tro att Elvis är en av de renaste katterna som finns, med tanke på hur mycket tid han ägnar åt att tvätta sig. Men nej då.
Pälsen på ryggen blir himla fet, men det kan väl iofs bero på att han inte kommer åt så bra där.
Hur som helst så löser vi detta genom att bada honom nån gång emellanåt. Det är inget som uppskattas, men det måste göras. Nu har han fått hållas längre än vanligt, så igår tyckte jag att det var dags för det stora julabadet. Det tyckte inte Elvis.

Efteråt gick han runt och skakade på hela kroppen och så fort han fick syn på mig så slängde han sura och ynkliga blickar mot mig. Jag försökte trösta honom med att han luktade alldeles ljuvligt av Grummes gröna diskmedel nu, men det var en klen tröst tydligen.
(Foto:Cel'Dara)

3 kommentarer:

mullemoose.blogg.se sa...

Kan någon annan än en katt bli så svart i öga...näpp! Förr var jag katt, nu är jag ren...

Jana | FRÖKEN GRÖN sa...

Hur kan han klaga på Grumme? ; )

☆Cel'Dara☆ sa...

Jana: Haha, ja d... det undrar jag med. Det luktar ju jättemysigt! :-)