söndag, november 30, 2008

Neonskyltar

(Foto: Freddy Johansson, Collage: Cel'Dara)

Jag har helt enkelt bättre saker för mig än att städa idag. Som till exempel att titta på neonskyltar. Ni måste kolla in den här sidan! Där finns neonskyltar från hela Sverige så chansen är stor att du hittar skyltar du känner igen.
Jag hittade två fina härifrån Karlshamn.
Den första är från Konditori Christin, där jag snudd på tillhörde inventarierna under min gymasietid. Där satt vi ofta och sörplade te, bolmade cigg och spelade kort efter skolan (eller istället för att gå på tråkiga lektioner, hehe!)
Den andra skylten är från Hjalmar Anderssons Tobak som faktiskt ligger på samma gata och bara nåra meter från Christin's. Och ja.. det var alltså där jag köpte ciggen som jag bolmade när jag fikade.

Tänk vad äckligt egentligen... att man fick röka inne på caféer och krogar förut. Det känns så främmande nu i efterhand.
Men jag kommer i håg att jag var väldigt upprörd då när det skulle skulle förbjudas. Det kändes helt otänkbart att man inte skulle få röka på såna ställen längre. Jag var till och med intervjuad i en artikel i lokaltidningen angående detta. Med en stor bild på mig där jag sitter inne på Christin's och röker. Haha! Det känns också främmande, i synnerhet då jag inte ens röker längre!

4 kommentarer:

Jana | FRÖKEN GRÖN sa...

Åh ... nostalgi och hemlängtan! Det där hade ju jag kunnat skriva, herre gud, man var ju på Christins varje dag! Och jävlar vad man rökte, ha ha! Jag har också slutat. Snart ett år som rökfri. Fikar du på Christins något numera?

☆Cel'Dara☆ sa...

Jana: Haha, jo det känns som att alla fikade där hela tiden.
Jädrar vad pengar dom drog in på oss fattiga gymnasielever! Eller inte! Tänk att man kunde sitta där i flera timmar och bara köpa en läsk eller så, utan att skämmas det minsta. Haha!
Fikar aldrig där längre. Numera är det Briggen som gäller vettu.
Fast om jag har glömt fixa käk till jobbet så köper jag ofta nåt på Christin's på vägen dit.

Jana | FRÖKEN GRÖN sa...

Fast i början var det nog vi som tjänade på dem ... fri påtår var fint. Man ärvde någons kaffekopp som denna hade ärvt av en annan vän som någon hade handlat på morgonen! Och så bolmade man. Jösses som askfaten såg ut. Tur att man inte har luktminne från den tiden! Briggen? Vad är det? Det har jag aldrig hört talas om. Hur länge har du varit rökfri förresten?

☆Cel'Dara☆ sa...

Jana: Usch ja, dom där ärvda kopparna var ju skitäckliga! rena smittohärdarna egentligen. Konstigt att man inte var sjuk oftare! x-D
Briggenhuset är ju det huset där Hemköp ligger, om du minns? Ovanpå Hemköp där Team Sportia och klädaffärerna är, där finns ett fik också. Hette Fröknarna Jarl's förr, men nu heter det Briggen. :-)
Jag slutade förresten röka den 25 april i år. :-)