måndag, oktober 27, 2008

En lila katt och en solstråle från Alvesta

Efter vår fullspäckade lördag så skulle man kunna tro att vi bara låg och slappade i soffan igår. Men icke!
Vi steg upp ungefär vid 8-tiden och sen när vi vaknat till liv ordentligt bar det av mot Alvesta.
Jaha.. men vad tusan gör man i Alvesta då? Och på en söndag dessutom???
Jo, man besöker en butik som heter Form Design Scandinavia. Om man som vi gillar 50- och 60-talsgrejer så är det ett absolut måste att besöka denna butik ifall man har vägarna förbi Alvesta nån gång! Där finns massor av fina grejer, och till bra priser dessutom. Sånt gillar jag! Gillar man dessutom glas så är denna butiken ett riktigt Mecka kan jag lova. Där fanns glas i alla tänkbara former och färger. Inte så konstigt i och för sig eftersom det har legat ett glasbruk i Alvesta förr, närmare bestämt mellan 1933-1977. Och hela Småland vimlar ju för den delen av glasbruk. Bland annat fanns det en hel del glas av Erik Höglund i butiken, men även om jag gillar hans stil så köpte jag inget av det.
Jag gick nog 4 varv runt butiken innan jag kunde bestämma mig för vad jag skulle köpa.
Jag valde till slut en jättesöt katt som desvärre är väldigt svår fotograferad. Hur som helst är den lilamelerad och på ryggen finns ett litet hål där man kan stick ner ett ljus om man vill. Jag samlar ju på glasdjur så den här var jag bara tvungen att ha till min lilla samling.

(Klickbar bild! Foto: Cel'Dara)

Han är så fin (för visst ser det väl ut som en han? :-))så han kommer nog inte få stå uppe på stringhyllan i vardagsrummet med dom andra djuren. Utan han får stå här i köksfönstret, så jag kan titta på honom varje dag när solen lyser så fint genom det lila glaset.
Sen hittade jag en annan fin glasgrej som jag fastnade för direkt. Den passar så fint i vårt kök. Den kommer från Bergdala Glasbruk och jag vet inte vad den kallas egentligen, men jag kallar den för solstråle eftersom det är en sol tryckt längst ner på den. :-)

(Klickbar bild! Foto:Cel'Dara)

7 kommentarer:

Malla sa...

Vilken fin " solstråle" Du hittat. Den gillade jag!

☆Cel'Dara☆ sa...

Malla: Tack! Jag är väldigt nöjd. Kostade dessutom bara 30:-. Helt ok! :-)

mia sa...

Vilket bra tips! Jag har en svag punkt för retrogrejer helt klart. Sen ska vi inte ens gå in på retrogalningen till far som jag har.:)

Mitt första besök härinne, otroligt snygg design du har!

Ha de bra
Kram Mia

☆Cel'Dara☆ sa...

Mia: Ja frågan jag ofta ställer mig är just; "Hur kan man inte gilla retrogrejer???!!" Personligare stil än så blir det väl inte? :-)

Och tack för komplimang om designen förresten. :-)

Bettan sa...

Åh, vilka fynd! Nu blir jag avundsjuk. Katten är ju supersöt :)

Anonym sa...

17 också, jag skrev ju en kommentar här ju... den är borta.. =(

KUl att ni varit i Alvesta, nästan hemma hos oss ju.

Och ägarna till butiken känner jag - det är en bror till en av mina närmsta vänner! =)

/LInnea

☆Cel'Dara☆ sa...

Linnea: Det verkar ha varit nåt skumt med kommentarsfunktionen idag för när jag skrev förut så kom inte den kommentaren heller upp. Skumt. Men bra att det funkar nu iaf. :-)
Och du, vi var faktiskt i Växjö också. På Lagerhaus och Mediamarkt och sen en burgare på Max innan vi körde hem igen. :-)
Och på söndag blir det ju Växjö igen ifall min kropp orkar (min nacke är superkass idag).
Ni ska väl också på hundutställningen va? :-)