söndag, september 28, 2008

Sista ickeplockaren på jorden....?

Jag har aldrig någonsin plockat svamp.
Nej, a l d r i g !
Och det är egentligen inget konstigt med det, tycker jag i alla fall. Ingen av mina föräldrar är nåra skogsmänniskor och jag har aldrig gått på Mulle-skolan (eller vad det heter) och inte scouterna heller. Och det är ju knappast troligt att föräldrar skickar ut sina barn i skogen för att plocka svamp helt själva, eller hur? Nej, just det.
I skolan plockade vi inte heller svamp. En gång i 6:an plockade vi dock nässlor och kokade nässelsoppa. Och det var jättegott minns jag så det vill jag göra igen.. men förmodligen kommer det inte vara lika gott som jag minns det. För på den tiden var ju allt som man hade gjort själv jättegott, så var det ju bara.
Men alltså, åter nu till svamparna. Förr eller senare så kommer man ju alltid in i en svampdiskussion på hösten. Jag vet inte riktigt hur det går till men det bara händer liksom. Tydligen är jag den sista på jorden som inte har plockat svamp och som inte fattar varför man måste prata så mycket om det.
Men det är nog så att folk känner sig lite duktiga och käcka för att dom minsann har trampat ut i skogen och plockat sina egna svampar. Jag lyssnar alltid och nickar lite medhållande till dessa svamphistorier. Ända tills frågan kommer:
"Ja, men du då? Har du plockat nåra trattisar i år eller?"
Sen kollar dom på en som om man inte vore riktigt klokt när man svarar att man inte plockar svamp. Och (hör och häpna!) att jag dessutom aldrig ens har gjort det!
Jaha, och??? Jag lever ändå! Och kanske just tack vare det! ;-P
(Foto lånat från Myran.nu)

4 kommentarer:

Jessica sa...

Haha jag har då heller aldrig plockat någon svamp, men jag lever och mår bra! ;)

Linnea sa...

Åh jag är ju en såndär som plockar svamp och som kan prata lite om det... hehe... och jag kan säga, har man varit med om ett riktigt fynd någon gång så vet man, och det är därför man gör det igen samt pratar om det. Det är lite hemligt sådär, spännande och man kan "hetsa" varandra som plockar osv. Man får ju aldrig berätta var man hittat svamparna... det är ju en hemlighet man har med den man plockar. Om sanningen ska fram tycker jag det är underbart att åka iväg ut i skogen, och då menar jag verkligen ut i gammal skog, allt är tyst och lugnt, varje gren som knäcks hörs, kommer regnet hör man det innan det kommer.. det är så rogivande och för mig är det en jättestor del av letandet. sen är det ett halleluja moment när man hittar en fyndplats, men man blir girig, man vill bara ha mer.. och det är underbart att äta dom sen också... kolla in bilder från förra hösten på min blogg så ska du få se på fynd. massor av svamp och stora var dom! =D

☆Cel'Dara☆ sa...

Linnea: Haha, du är ju för rolig! Du kallar svampställe för "fyndplats" och svamphetsar dina vänner.. Ja herre jisses, hur ska detta sluta??!

Linnea sa...

Haha jag vet... part of the fun! =) vi gjorde nya fynd igår och det var nog höstens sista svampplockning! =)