måndag, september 15, 2008

Är hemmafru verkligen en karriär???

Jag gjorde ett personlighetstest alldeles nyss. Testet bygger på Myers-Briggs/Jungs typologi och innehåller 41 frågor. Genom att besvara dom här frågorna ska man kunna komma fram till vilka karriärer som kan vara passande för en. Mitt testresultat blev såhär;
"Din personlighetstyp:
Populära och känsliga, med enastående social kompetens. Utåtriktade och empatiska. Uppriktiga och ärliga i sin strävan att förstå hur andra mår. Tycker i allmänhet inte om att vara ensamma. Ser allt ur ett mänskligt perspektiv och ogillar objektiv analys. Mycket framgångsrika i att hantera relationsproblem och att leda debatter. Vill vara till nytta för andra och sätter troligen andras väl före sitt eget.
Karriärer som skulle kunna passa dig:
Lärare, konsulter, psykologer, socialarbetare, personalvetare, präster, affärsbiträden, säljare, HR-personal, direktörer, eventkoordinatorer, politiker, diplomater, skribenter, skådespelare, designers, hemmafruar/hemmamän, musiker."

Min fråga är alltså nu: Är hemmafru verkligen en karriär? Och i så fall, är det en karriär som står sig? Kan man bli förmögen på det? Kan man verkligen känna sig nöjd med vad man åstadkommit om man har levt ett helt liv som hemmafru? Tjaa... jag har ju redan utseendet, så jag skulle kanske testa ändå?
Haha, eller hur??! Jag är inte på långa vägar så huslig som jag ibland kan ge sken av. Inte ens en Kitchen Aid kan rädda mig! (Fast säg det inte till Sammi för jisse namn! För en Kitchen Aid kommer ständigt stå högst på min önskelista i vilket fall, om inte annat så för att dom är så attans snygga!)

3 kommentarer:

Dilldall-Nina sa...

Hei igjen. Bruker som regel å dobbelsjekke linkene mine, men tydelivis ikke nå :0). Takk for tipset. Jeg har ordnet opp i det nå. Ønsker deg en fin uke! Jeg stikker innom deg daglig jeg nå ;0).

pysselpralinen sa...

Jamen kolla, du har ju världens hemmafru potential. Tja, om allt annat går fel så har man ju alltid den karriären att falla tillbaka på då. För ett hem, det lär man ju alltid ha. Sen är det klart att det är en fördel om man är gift för att få kalla sig fru...men sånt kan man ju alltid lösa.
Och med en Kitchen Aid kan det inte gå fel! Då tror jag liksom det faller över en naturligt. Man bara blir en kulinarisk gudinna över en natt!
Man kanske skulle göra det där testet själv, och se vilken karriär man kan slå sig in på. Tycker du att resultatet stämde överrens med hur du uppfattar dig själv?

☆Cel'Dara☆ sa...

Pysselpralinen: "Kulinarisk gudinna"??! Hahaha! Det är det absolut bästa uttrycket jag hört på länge! x-D
Personlighetstypen tyckte jag stämde rätt bra.. men en del av karriärerna kändes väääldigt långsökta. Som politiker, präst eller direktör till exempel. Ehh.. nej, knappast!