söndag, september 14, 2008

Köra bil... ska jag??!

Det här har varit en helg i födelsedagarnas tecken. Igår hade vi ju kalas för Sammi och idag har vi varit hos mamma och syrran eftersom syrran fyllde 18 idag. Hon håller på att ta körkort nu så hon fick pengar av oss som hon kan använda till det. Och det var ju såklart uppskattat. :-)
Det känns lite konstigt kan jag väl erkänna... att syrran snart kommer ha körkort, och att jag fortfarande inte har det! Men jag har å andra sidan inte ansträngt mig nåt vidare. Jag påbörjade det när jag var 18.. men sen flyttade jag och allt rann ut i sanden. Jag bodde ju i stan och hade allting inom gång- och cykelavstånd så jag kände inte att jag behövde nåt körkort ändå.
Och sen har tiden bara gått. Och ju längre tiden har gått desto fegare har jag blivit. För ett par år sen skickade vi in nya papper eftersom mitt lämp hade gått ut, och för att Sammi skulle bli godkänd så jag skulle kunna börja köra med honom. Men än så länge har vi inte kört en endaste gång. Det är illa det!
Men det måste bli ändring på detta nu. Snabbt! Lämpet går ut i december 2009 och jag bara måste ta körkortet innan dess. Annars får vi skicka in papper igen. Och då måste vi även fixa förarutbildningen till Sammi, vilket vi inte behöver nu. Så det känns ju rätt angeläget att slippa det tycker jag. Det är dyrt nog som det är att fixa körkortet ju!
Så nu måste jag samla massa motivation, och massa ork.. och en massa mod så att jag kan genomföra detta.
Men det känns inte helt lätt... för jag har väl liksom börjat se mig själv som en person som "inte kör". Det känns så overkligt att jag skulle ha körkort, och kunna köra bil. Helt själv! Nej jag vet inte... det känns bara så himla konstigt.
Dessutom är jag så himla rädd för att misslyckas, och det är väl egentligen mest det som hindrat mig från att sätta igång med körningen igen. Jag har så enormt stora krav på mig själv oavsett vad jag tar mig för. Många saker som jag vill göra låter jag bli att göra just av den anledningen att jag är så rädd för att misslyckas.
Men som sagt, nu ska det bli ändring på allt! För jag vill och jag ska. Så vem vet.. vid den här tiden nästa år har jag kanske körkort? Åtminstone så har jag det senast i december då. Känns bra! :-)
(Bild lånad från D7.)

5 kommentarer:

Bettan sa...

Klart att du ska ta körkort gumman! Kör så det ryker! Plattan i mattan :)

☆Cel'Dara☆ sa...

Bettan: Ja för fanken, klart jag ska! Kör bara kör! Köra så det ryker! Ryker det inte så kör jag ändååå! X-D

Olga da Polga sa...

åå vad sköönt att höra att det finns nån därute i världen som inte heller har körkort ! Men du har iallafall kommit längre - jag har aldrig ens varit i närheten av en lapp att fylla i ! Tänker på alla fördelar alla gånger jag cyklar eller går i regnet medan andra runt omkring mig glider fram i sina bilar ... och nu börjar jag ju bli gammal också och ännu fegare ... men min man tog körkort när han var 44 - så då kanske !

ingegerd sa...

hej du,jag förstår dig lite grann,jag har bara haft mitt körkort i 3 år och jag är ändå 30..
=) det kommer att gå bra för dig med!!

☆Cel'Dara☆ sa...

Olga da Polga: Ja visst är det skönt när man kan säga att man inte är den enda som är utan körkort? Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket.. det är mest nu på sistone som jag känt ibland att det vore bra. Till exempel om man ska åka långt eller så, så kan man ju turas om att köra då.
Eller om vi är nånstans så kan Sammi aldrig ta en öl till maten för han måste köra hem. Det vore ju smidigt om jag kunde köra då eftersom jag ändå inte dricker.

Ingegerd: Än finns det hopp för mig då med andra ord! ;-)