tisdag, augusti 26, 2008

Smurfluva?

Nu har jag vart pysslig igen. Den här gången stickade jag min allra första mössa.
Den blev lite väl gles, så nästa gång blir det tredubbelt garn istället.
Eftersom jag inte alls är kompis med stickning som innebär att man måste använda mer än 2 stickor, och inte heller behärskar rundstickor så har jag stickat denna på Panduro's Quick Knit (XL).
Det här var ett snabbt och smidigt sätt att sticka tycker jag, så jag funderar på att beställa nån mer fast i mindre storlek. Så att man kan göra armvärmare också, för det är ju så mysigt när man är sådär frusen som jag är.
Jag skulle verkligen vilja lära mig att sticka lite mer riktigt, enligt beskrivning och kunna sticka mönster osv. Just nu kan jag bara sticka halsdukar, ribbade och slätstickade och såna där enkla grejer.
Den ena garnaffären här i stan anordnar stickcafé nån kväll i veckan eller vad det är. Jag är lite sugen på att gå dit men jag vet inte ifall jag vågar. Jag är en riktigt liten fegis i såna där sammanhang... :-/

6 kommentarer:

Bettan sa...

Så söt du är :)
Vi får väl ta oss i kragen och gå dit tillsammans. Jag kan ju inte heller sticka efter mönster.

☆Cel'Dara☆ sa...

Bettan: Jasså du kan inte heller sova? :-/
Får väl gå bort till affärn först och höra vilka dagar det är. :-)

hallakulle sa...

Det där kunde jag ha skrivit! Jag vill också lära mig sticka på riktigt!
Min mormor har sagt att hon kan lära mig, men hon bor ju 50 mil härifrån. Jag tror inte en helg räcker för min del...... Stickbeskrivningar är ju som rena grekiskan!

Din mössa blev riktigt snygg. Panduroalternativet är kanske något att kolla in. =)

☆Cel'Dara☆ sa...

Hallakulle: Grekiskan är bara förnamnet. Jag bad om hjälp i en stickaffär en gång, det var ett "jätteenkelt" mönster till en halsduk. Men jag fattade inte ett jota när hon förklarade. Kände mig jättedum! :-/
Men Quick Knit tycker jag absolut du ska prova, det är riktigt kul när man kommit igång med det. Och så får man inte "stickarm" heller. :-)

Linda P sa...

Skitsnygg mössa!!! Inte alls för gles. Min sambo vill at jag ska sticka en åt honom. Vet inte när jag skulle hinna det med alla tusen andra projekt :) Det blev en Nikon D60. Vad har du för ngn?

Förresten, jobbar du i H-holm? OCh nej, ingen retuchering på barnbilder i det syftet, tack.

☆Cel'Dara☆ sa...

Linda P: Sticka en med Quick Knit, det går på bara några timmar! Enkelt, kul och snabbt. Kan inte bli bättre! :-)
Jag har inte ägt nån systemkamera sen den analoga tiden, men nu snart kommer jag att inskaffa en Canon eos 450D. Jag längtar! :-)
Och nej, jag jobbar inte i Hässleholm, utan här i Karlshamn. Hur så? :-)