tisdag, augusti 26, 2008

Retusch på skolfoton, nej där går gränsen!

Jag läste just den här artikeln på Aftonbladet.
Retusch i all ära, det är ju trots allt (bland annat) det jag jobbar med. Men i vissa sammanhang är det verkligen inte ok tycker jag. Till exempel på skolfoton.
Svenskt Skolfoto är störst i branchen och nu inför höstterminen har dom en nyhet som dom kallar Glamour retusch. Mot en engångskostnad av 130:- gör dom det här (citat): "Vi tar bort det oönskade: finnar, jämnar ut hyn och gör vitare tänder, mm."
Jag för min del tycker att detta är helt sjukt! Det är skolfoto vi snackar om, inte modebilder!
På mitt jobb gör vi skolfotobilder till olika fotografer, och jag skulle aldrig gå med på att göra sådan retusch på dom. Dammkorn och liknande retuscherar jag givetvis, men jag skulle aldrig få för mig att göra nån retusch som förändrar barnets utseende. Det hör helt enkelt inte hemma på skolfoton tycker jag.
Vad tycker ni?

4 kommentarer:

Rebecka Åhman sa...

Sannerligen helt sjukt!
Hur kul är det inte att minnas den pinsama finnen man fick dan innan klassfotot i 7an?
Hahaha!
Vi är bara människor, inte barbies tack och lov!

☆Cel'Dara☆ sa...

Rebecka: Jo eller hur? Jag kommer ihåg att min katt hade rivit mig så jag hade en rött streck över hela pannan på skolfotot i 6:an. Men det är ju för sjutton bara charmigt! :-D
Åtminstone när man tänker på det såhär i efterhand... ;-)

Mrs. b sa...

Håller med - inte skulle jag vilja ha mina barn retuscherade på ett skolfoto!

Förresten, vilken fin "utomjording" du hade sytt! Det ska jag ha i bakhuvudet, har aldrig försökt mig på nåt sånt "finlir" :-)

☆Cel'Dara☆ sa...

Mrs B: Nej precis. Kan inte tänka mig några föräldrar som vill ha sina barn retuscherade. Däremot kan jag ju (tyvärr) tänka mig att en del ungdomar själva vill det. Men det är ändå fel, punkt slut!

Haha, utomjordingen blev väl lite sisådär! Det är ett helt improviserat mönster. Och det var lite meckigt när man skulle sy ihop allting när det var ut och in, och sen vända på det utan att spräcka sömmarna. Men det gick till slut! :-)