måndag, augusti 18, 2008

Fallfrukt = bra frukt

...åtminstone när man talar om äpplen som ska användas till paj.
I lördags fick jag 5 ganska så fula äpplen av min granne, som i sin tur hade fått en hel påse med äpplen av en väninnas släkting.. eller hur det var. Struntsamma!
I dag bestämde jag mig i alla fall för att göra en äppelpaj innan äpplena blev så fula att dom inte gick att använda längre.
Senast jag gjorde äppelpaj var för nåt år sen eller två, och då på ett alldeles improviserat recept som inte föll särskilt väl ut om jag ska vara ärlig.
Så idag tog jag det säkra före det osäkra. Jag väntade tills min Kusin B hade testlagat några recept och sen bad jag om att få det bästa. Fiffigt eller hur? ;-)
Det här receptet var superenkelt, och gott blev det också. En paj med havregryn i kan aldrig bli fel om du frågar mig!

Knäckig Äppelpaj

2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl mjölk
150 g margarin
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
5-6 äpplen, kanel och socker

Skala och skär äpplena i små bitar. Lägg i en pajform. Strö över socker och kanel efter behag (har du söta äpplen kan du skippa sockret).
Smält smöret, rör i de övriga ingredienserna. Klicka ut smeten över äppelbitarna (Jag hade en liten form så smeten räckte till att hälla över alltihopa). Grädda mitt i ugnen 200 grader, ca 20 min tills pajen blivit ljust brun.
Servera avsvalnad med glass eller vaniljsås.

I vanlig ordning blir det ingen bild på det jag har totat ihop vid spisen, för då hade ni nog inte velat testa det här receptet. Det smakar 100 ggr godare än det ser ut, det kan jag lova! Och så tog jag fiberberikade havregryn istället, och dom ser inte så fina ut som vanliga. Men eftersom dom är fiberberikade så intalar jag mig att det är en riktig GI-efterätt som har tillagats här idag. ;-)

2 kommentarer:

Bettan sa...

Nu känner jag mig blåst!!! Tur att du gillade den i alla fall :-)

☆Cel'Dara☆ sa...

Hehe.. jag är mycket nöjd med min plan, och tack för receptet förresten! ;-)