tisdag, augusti 26, 2008

Ett förvirrat geni(?) får en typiskt dålig idé

Det ligger högar med papper lite överallt här i lägenheten, man kan nog tro att det bor ett förvirrat geni här eller nånting. Men nej, det är pappersamlaren med stort P som bor här.
Jag sparar på alla möjliga papper, allt från tidningsklipp till ... ja jag vet inte vad! Men mycket papper blir det i alla fall!
Som jag skrev förra veckan så har det ju städats och rensats och sorterats i vår skrubb. Och där inne hittade jag ju lådor med en massa papper. Och tro det eller ej, men jag slängde en del. Inte mycket kanske, men ändå en del. Resten ska sparas, men den här gången i snygga och prydliga pärmar. En del pärmar har jag ju redan som jag kan sätta in en del av papprena i, men för att dela in det i ytterligare några kategorier så har jag köpt två nya pärmar också. Så jag har varit på Bokia och köpt dom här snygga med Sigvard Bernadotte's "Virrvarr"-mönster.

(Foto: Cel'Dara)

Som ni ser på den vänstra pärmen sitter där en stor etikett på framsidan. Den skulle ju inte alls sitta där tyckte jag. Men det tyckte inte etiketten.
Det blev ett himla pillandes med att få bort den för den var så klibbig så den lossnade bara i små pyttebitar åt gången. När jag väl hade fått bort hela etiketten så var det alldeles klistrigt och klibbigt där. Det var bara till att skrubba med vatten och diskmedel på en svamp.
Trodde jag! Det funkade inte alls. Så jag hällde lite ren bensin på ett papper och strök bara så väldigt försiktigt över. Det visade sig vara en typiskt dålig idé. Trycket försvann ju förstås! (Se reultat på den högra: Stor svart fläck) Mitt dumma nöt som inte testade lite försiktigt i en hörna på baksidan först. Traskade iväg till butiken och hoppades på personalens sympati och att jag kanske skulle få en ny. Men nej då.. Och det förstår jag i och för sig. Det är ju inte deras fel att tillverkar sätter på sånna dumma etiketter.
Och som det ena butiksbiträdet sa, nu får jag ju tillfälle att komma på en kreativ lösning på mitt lilla problem. Jag kan ju faktiskt pyssla till nåt fint som jag kan sätta där över.
Tips och idéer, någon? :-)

3 kommentarer:

Carola sa...

Åh, jag gjorde samma misstag. Köpte en virrvarr-mapp att ha mina papper i. Men inte ville jag ha etiketten där. Så jag tog också ren bensin - brukar alltid ta det när jag ska ta bort etiketter från typ fryslådor och liknande. Så nu har jag också en stor svart fläck där etiketten har suttit. Hur kan man sätta en stor ful etikett på så snygga saker?

☆Cel'Dara☆ sa...

Carola: Hehe... jag hoppades att jag inte skulle vara ensam om den här.. hmm.. tillfälliga sinnesförvirringen(?) ;-P
Förhoppningsvis kommer dom på att etiketten är opraktiskt och slutar sätta dit den i fortsättningen. För jag kommer ändå fortsätta köpa dom här pärmarna till allt jag behöver pärmar till. Dom är ju så snygga! Tänkte jag skulle köpa en gammal hederlig Dymo sen oxå som jag kan märka ryggarna med, snyggt! :-)

mullemoose.blogg.se sa...

Jag vet ju inte om det funkar på just Sigges pärm, men såhär kan man göra med viss framgång ibland.
Blöta med varmljummet vatten en bit trasa eller hushållspapper i "ihopvikt" storlek som passar så exakt som möjligt till irritationsmomentet.
Lägg "blötet" på och låt ligga från några minuter till ...hm...ja..det har torkat kanske. Ibland går det då lätt som en plätt att dra bort skiten och man har inte förstörd det inunder i bästa fall. Försöka går ju alltid.