söndag, juli 20, 2008

Fototriss: Gammalt


(Foto: Cel'Dara) Klicka på collaget om du vill se en förstoring av det.

Veckans tema i fototriss är alltså gammalt. Det var svårt att välja först eftersom hela vårt hem är fullt av gamla saker, allt från kobratelefon till stringhyllor och gamla porslinsfigurer.
Men till sist valde jag att fotografera våra gamla "musikapparater" här hemma. Vi har ju en gammal Saba-radio och en Tandberg-radio (min favorit tror jag) och sist men inte minst en härlig Dux radiogrammofon som Sammi ärvt efter sin morfar. Tandberg-radion står i hallen och den lyssnar vi på så gott som dagligen. Och på Dux-grammofonen brukar vi spela härligt knastriga skivor, mestadels Elvis och Johnny Cash. :-)
Fler bilder på veckans tema hittar du här.

18 kommentarer:

annette sa...

Väldigt trevligt urval, måste vara toppen att ha sådana saker kvar.

Ha Det bra!

//annette

Pialotta sa...

Känner så väl igen .. Älskar de här gamla prylarna så väl som allt gammalt med detaljer som man kan fånga ute där.. Idag var valet svårt på så sätt att det finns massor av olika motiv på gammalt i mina "byrålådor".. Kul att se dina val på den där radiolan:-)

Cel'Dara sa...

Anette: Ja det är verkligen kul att ha för dom är SÅ snygga tycker jag. Och så är det ju ett plus i kanten att man fortfarande kan använda dom. :-)

Pialotta: Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du har i dina byrålådor, ska genast gå in och kika på din blogg! :-)

AnnaKK sa...

Nostagi!!! Såna där gamla apparater fanns det hemma när jag var liten, och hos farmor och farfar och moronor och morfar... De är jättefina!!! :-)

Cel'Dara sa...

annakk: Ja dom är härliga! Betydligt mer karaktär än nutidens plastiga mojänger. :-/

Nollan sa...

Vilket härligt kollage! Väcker nostalgin i mig, mina farföräldrar hade en sådan gammal Dux-grammofon när jag var liten :)
Ha en bra dag!

Sickan sa...

Vad festligt collage och motiv.
Minns att vi hade en sån där "möbelradio" när jag var liten!

Tack för besöket hos mig!
Ha det bra!

Cillas fotoblogg sa...

Riktigt snygga detaljbilder, helt i min smka!

dahlarna sa...

Vilken fin gammal radio i din fototriss! Ha det så bra!

♥ LottaM ♥ sa...

Härliga gamla radio apparater - svårt att välja idag har så mycket man vill visa upp - ha en fin kväll

Linda sa...

Va fin din sida blivit :) Jag har inte varit i bloggvärlden på ett tag. Har ju varit i Norrland utan möjlighet till uppkoppling och sen när vi kom "hem" till Dalsland (Magnus mamma bor där)så hade nån j-vel grävt av en kabel så hela kommunen var utan telefon och internet...kul...Nu är jag i Sölve och kan återgå till normalläge :)
KRAAAM

Mors Deka sa...

Åh, vad fint! Synd att såna gamla apparater bara slängs eller hamnar på loppis.
Jag har mitt bidrag i Tematoken.
KRAMEN!

Annies Fotoblogg sa...

Vilket fint collage med jättefina bilder!

Cel'Dara sa...

Linda: Åh, tack så mycket! Jag knåpar för fullt här nu, jättekul! :-)
Jädra trist med kabeln ju. Men det verkar som ni har haft en mysig resa i alla fall! :-)

aksonfoto sa...

Läckert! Me like!
Det var roligt att se, gamla radioapparater. Wow, coolt!
Jag fastnade för den sista bilden på den gamla radiogramofonen. En precis likadan hade jag och spelade mina första skivor på. :D

Daniel sa...

Fina gamla apparater, var rädd om om :-)

Cel'Dara sa...

Daniel: Tro mig, vi vårdar dom som om dom vore barn. :-)

Alla andra: Tack för alla vänliga kommentarer om mina bilder! :-)

Anna sa...

Finner bara ett ord: Nostalgiskt!
Jättefina bilder