onsdag, juli 30, 2008

En gammal (men liten) Elvis

Ikväll hittade jag en gammal bild som Sammi tog på Elvis när han var liten. Han var nog 12-14 veckor på den här bilden tror jag. Nu är han 2 år och tre månader, men det känns som evigheter sen som han var en sån där liten klen stackare med alldeles för stora öron.

På mitt jobb arbetar jag med foto på vad jag kallar "det gamla hederliga sättet", d.v.s. att försöka få fram så bra färg och kontrast som möjligt, lägga till skärpa, retuschera osv, osv. För att bilden ska se ren och snygg ut.

Idag har jag gjort mitt första försök till att göra tvärtom. Jag har vart sugen på att testa att jobba på det motsatta hållet också, eftersom jag tycker det kan skapa fräcka effekter. Att få skita ner och repa bilden så att den ser rejält gammal ut kan passa bra till vissa ändamål.
Jag har här använt en textur som jag laddat ner gratis från nätet, och sen har jag lagt till lite själv också. Jag kan inte påstå att jag är helt jättenöjd ännu. Men, övning ger färdighet säger dom ju. :-)
(Foto:Sammi'O, Redigering: Cel'Dara)

2 kommentarer:

Joanan sa...

Vilken sötis=) Fräckt det blev när du fixat bliden.

☆Cel'Dara☆ sa...

Tack så mycket! :-)