tisdag, maj 06, 2008

Fortfarande rökfri

Jag håller mig fortfarande borta från ciggen. Och det går bra. Det handlade väl egentligen bara om att bestämma sig då. Och så har jag ju förstås hjälp av en bok också. Den heter "Äntligen icke-rökare! Det enkla sättet att sluta" och är skriven av Allen Carr. Jag har bara läst en del av boken ännu (66 sidor av 231) men jag tycker den känns jättebra. Författaren framhäver verkligen nackdelarna med rökning utan att för den sakens skull komma med en massa skräckpropaganda. För sånt funkar ju ändå aldrig, vilket jag tror att de flesta rökare kan hålla med om...? Allen Carr var själv en riktig storrökare (ca. 100 cigg/dag som mest!) innan han till slut lyckades fimpa för gott med metoden som han själv utformade. Så han vet ju verkligen vad han pratar om. Det är svårt att förklara riktigt hur mycket den här boken påverkar ens sätt att tänka. Jag kan bara konstatera att det funkar för mig, likväl som för flera miljoner andra människor världen över som har lyckats sluta med hjälp av Allen Carr's metod.


Så ifall du funderar på att för en gångs skull sluta, tveka inte att köpa boken med stort B! Den kostar bara 39:- på Adlibris, så du har knappast någonting att förlora! Känns det fortfarande läskigt? Då kan jag kanske trösta dig med (?) att författaren egentligen instruerar en att man ska fortsätta röka (ifall man inte redan har vart rökfri en tid då vill säga, då ska man givetvis inte börja igen!) medans mans läser boken, men garanterar ändå att man kommer att kunna sluta röka genast så fort man läst klart boken.

Jag har en känsla av att mina närmaste som fortfarande röker kommer att få ett litet helvete nu, för jag lär gå in stenhårt för att missionera Allen Carr's budskap framöver. ;-P
(Fimpbilden har jag lånat från e-health.se)

7 kommentarer:

Linda sa...

bra Sandra! heja heja heja !
kram L

Cel'Dara sa...

Linda: Tack så mycket! :-)
Kram

Raur sa...

Jättegrattis till rökfriheten :)
Måste kännas skönt både i kroppen och i plånboken :)

Cel'Dara sa...

Raur: Tack så mkt!
Ja det känns bra faktiskt. :-) Min hy flippade ur lite första veckan och jag blev supertorr i ansiktet och fick fullt med små plitor. Men nu ser jag ut som vanligt igen. :-)
Annars är det väl mest på den ekonomiska sidan jag märker den största förändringen. Och det passar väldigt bra nu när vi har tänkt skaffa hund oxå. :-)

Siima sa...

Riktigt starkt av dig!
Själv är jag 19 och har rökt i snart 7 år. Har försökt sluta några gånger men inte lyckats. Men jag tror faktiskt också det "bara" handlar om att VERKLIGEN bestämma sig. Boken du tipsar om verkar vara värd att läsa när jag får för mig att sluta igen...

Lycka till!

Tonårsmorsa sa...

Guuud vad du är duktig!! Den där boken fick jag låna av brorsans sambo också, men jag tror inte jag började på den ens...! Tack och lov verkade det funka att sluta ändå! Kram!

Cel'Dara sa...

Siima: Vänta inte med att läsa boken tills du bestämt dig för att försöka sluta igen. Läs den nu! Det kommer bli lättare att sluta än vad du tror, jag lovar dig.

Tonårsmorsa: Tack så mycket! Jag har inte läst så mycket mer i boken sen jag skrev det här inlägget. Jag har inte riktigt haft ro till att läsa om kvällarna. Men jag är fortfarande rökfri och det är ju det som är huvudsaken! :-)
Kram