söndag, april 20, 2008

Utmaningen antagen!

Häromdagen blev jag ju utmanad av Tonårsmorsa att svara på den här enkäten som går runt på en del bloggar just nu. Efter några dagars klurande kommer här mina svar;

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan den 19 april 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Det kommer jag inte ihåg riktigt. Jag hade inte läst så många bloggar innan jag själv började. En av de första jag läste var min kompis Myrkyr’s blogg. Jag tyckte det var roligt att läsa den dels för att hon skriver så bra, men också för att det var kul att kunna ta del av hennes vardag fast att vi inte träffas så ofta. Och det var väl så jag tänkte när jag själv började, att kompisar som man sällan träffar ändå ska kunna hänga med lite i vad som händer här hemma.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Den första var Bitterbloggen, och genom den bloggen hittade jag sen Tonårsmorsa. Dessa läser jag fortfarande dagligen.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Jag var väldigt osäker i början och kände prestationsångest när jag skrev. Det tycker jag märks när jag läser inläggen nu. Jag kände mig pressad att skriva minst ett inlägg om dagen, men visste inte riktigt vad jag skulle skriva om som skulle kunna tänkas “roa” någon annan.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Först och främst Bitterbloggen och Tonårsmorsa som jag nämde tidigare. Linda Skugge följde jag dagligen förut men inte längre. Mia Skäringers blogg tyckte jag mycket om och den följde jag varje dag tills hon tyvärr beslutade sig för att sluta blogga. Pjöllermaja är en inredningsblogg som jag börjat följa de senaste månaderna, där finner jag inspiration och hittar många bra länktips.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Förut var det uteslutande dagboksbloggar, men nu på sistone har det även blivit en del inrednings- och humorbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Det var en svår fråga! Jag tycker mig kunna identifiera mig med de flesta bloggare som jag följer på ett eller annat sätt. Annars hade jag nog inte följt deras bloggar. Men Raur och jag har nog egentligen inte så mycket gemensamt. Fast att jag tycker att hennes blogg är väldigt mysig, framförallt bilderna på alla hennes djur!

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Det här är också svårt att svara på. För man kan ju aldrig riktigt veta hur pass lika man är, ifall man aldrig ens har träffat personen. Men Tonårsmorsa är en bloggare som jag ofta kan känna verkar vara ganska lik mig. Till exempel när det gäller värderingar och så...

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Jag vet inte riktigt, men jag antar att ingen har något emot det..? :-)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja det tror jag. Min tanke har i alla fall aldrig varit att jag skulle försöka framställa mig som något annat än den jag är. Sen tror jag i och för sig att många känner mig på olika sätt. Tvilling som jag är så är jag nog ganska komplex i min personlighet. Och kanske lite av en kameleont.. som anpassar min personlighet litegrann efter omgivning eller sällskap. Men så är vi väl nog alla lite till mans.. skulle jag tro?

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Att jag tänjer på gränserna kan jag inte påstå. Det har väl varit ungefär det samma hela tiden och det funkar bra tycker jag.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Jag skulle aldrig blogga om sex till exempel. Jag är inte den typen av person som pratar om sånt helt enkelt. Jag skulle inte heller skriva saker som jag tror att någon av mina vänner eller familj skulle ta illa vid sig för.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Det är svårt att svara på. Men jag skulle i alla fall aldrig skriva någonting bara för att väcka uppmärksamhet eller så. Jag skriver nog mest för att mina vänner som bor utspridda lite varstans ska kunna hänga med på vad som händer här hemma. Men även för att jag alltid tyckt om att uttrycka mig i skrift. När jag var yngre var jag duktig på att skriva, men nu tycker jag det är svårare då jag haft flera år då jag knappt läst eller skrivit alls. Jag har sen barnsben gått med författardrömmar men jag känner att jag nu har tappat mycket av mitt skrivspråk, så det är det jag försöker hitta tillbaka till genom att blogga.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja till viss del tror jag det.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nej det har jag inte. Det är ju inte så många förutom mina vänner som läser bloggen tror jag..?

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Nja.. det tror jag väl inte. Men däremot kan det ju skada andra i fall man inte tänker sig för vad man väljer att skriva om.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Ja det har jag. En person som jag var osams med för ett par månader sen hanterade konflikten på så sätt att hon “hängde ut” mig och skrev elaka saker om mig i sin blogg, för sen länka till min blogg så att alla som läste hennes blogg skulle förstå vem det var som hon var arg på. Jag skrev själv litegrann om konflikten, men då skrev jag aldrig något som avslöjade vem personen ifråga var. Jag ser ingen anledning att göra det. Hur arg jag än må vara så är det mellan mig och den andra personen. Med andra ord inget som andra behöver lägga sig i.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Inte i någon annans blogg men något enstaka i min egen blogg. Till exempel skrev jag i ett av de allra första inläggen om en annan konflikt som jag hade varit med om. Och egentligen vore det nog bättre att låta bli att skriva i bloggen alls när man är upprörd. Det kan lätt låta som att man fiskar efter sympatier. Men det är ju inte så jag menar egentligen. Jag har alltid uttryckt mig i skrift när jag har varit upprörd över något. Det hjälper mig att reda ut “tanketrasslet” helt enkelt.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Jag kan inte komma på några nackdelar. Jag bloggar ju inte så mycket som många andra gör. På sistone har det varit ca 2ggr/vecka, så jag lär ju knappast bli utbränd på det i alla fall!

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Ja, det tror jag nog. Förhoppningsvis skriver jag lite bättre och oftare då. Och säkert har jag förändrats litegrann som person också. Man utvecklas ju ständigt och det märks ju såklart i bloggen också då.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Ja det tror jag verkligen. Bloggar påverkar människor utan tvekan. Ett exempel på det är ju att det nu finns folk som kan försörja sig på att blogga. Dom poulära bloggarna blir ju tex sponsrade av olika företag för att dom ska tala väl om deras produkter osv.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått komma igång med mitt skrivande igen. Och förhoppningsvis kan detta hjälpa mig att finna inspirationen till att skriva den där boken som jag har drömt om sen jag var liten.
23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Det har gett mig mycket inspiration och funderingar, både vad det gäller ytliga saker som inredning men även mer personliga saker som mitt sätt att tänka. Många ggr har det fått mig att tänka till över vissa samhällsfrågor som jag kanske inte skulle ägnat så mycket tanke åt annars.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten
Jag kommer inte på 5 st som jag tror vill göra detta, så det får bli 2st istället: Myrkyr, Lite från Linda.

Och nu till nånting helt annat! Sammi hittade den här roliga bilden på sin mobil igår som vi totalt hade glömt bort. Den tog vi i en Willys-butik i Stockholm häromveckan. Någon hade alltså riggat detta, så det såg ut såhär när vi gick förbi hyllan. Jag var iofs tvungen att ställa den ena punschrullen upp för att man skulle kunna se vad det var på fotot, men annars låg det såhär. Riktigt kul tycker jag! :-D
Här och här, och här... och här hittar ni andra skojiga butiksskyltar m.m. från Konsumbloggen. (Musfällorna är min favorit! Hihi! :-D ) Jag borde kanske skicka in denna bilden där förresten..?

3 kommentarer:

Tonårsmorsa sa...

Jättekul att läsa om din tid som bloggare. Tyckte det här var ganska roliga frågor att svara på, plus att man fick sig en tankeställare av vissa frågor, tycker jag. På hur ens bloggande förändrats på både gott och ont! Tack frö att du delade med dig och vad kul att du tror att vi har en del likheter! Kram!

Cel'Dara sa...

Ja det var roliga (men kluriga!) frågor. Hoppas verkligen att jag ska komma igång ordentligt med bloggandet nu, med MINST ett inlägg om dan. Jag tycker ju att det är jättekul, men inspirationen brister tyvärr ibland.. :-/
*kram*

Linda Mpili sa...

Roligt att du gillar min blogg. Tack!