måndag, mars 24, 2008

Nu var det färdigpåskat

Så var påsken redan över. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i påsken, men varje år ser jag i alla fall fram emot att hänga upp dom här fina påskakärringarna i fönstrena. Och i år var jag lite sen med pyntandet så det känns som att jag inte riktigt vill plocka ner dom ännu. :-( Så dom får nog sitta uppe veckan ut i alla fall. :-)
Vad gäller gallret som syns i bakgrunden på översta bilden så vill jag bara tala om att vi inte bor på någon anstalt eller så. Det är ett galler som Sammi har byggt så att Elvis inte ska kunna hoppa ut när vi har den franska balkongdörren öppen på sommaren. ;-D

I fredags tog jag äntligen tag i det där med att sy nya gardiner till sovrummet. Tyget har ju bara legat och väntat i garderoben ett par månader eller så.. Men nu var det äntligen dags att få det gjort tyckte jag. Allting funkade bra, jag lyckades klippa rätt för en gångs skull och symaskinen (som krånglade sist) uppförde sig exemplariskt. Jag är så less på panelgardiner som aldrig blir riktigt så jämna som man önskar (ja, jag är superpedant när det gäller gardiner!) så jag hade tänkt att jag skulle ha längder nu som man rynkar lite där uppe och sen bara hänger rakt ner.
Jag hade köpt ett jättefiffigt band i syaffären med färdiga hankar på som man bara syr fast på baksidan av gardinlängden. Så det gjorde jag. Och hängde upp. Och helt plötsligt flöt det inte på så bra längre. Det visade sig att tyget var för stelt för att vecken skulle hålla sig hela vägen ner till golvet. Typiskt! Detta borde jag ju ha kunnat räknat ut från början egentligen.. men för en gångs skull så skulle jag ju inte analysera och fundera så mycket innan jag satte igång. Och givetvis så straffade det sig nu. Jag blev så sur så jag bara knölade ihop tyget och tryckte ner det i påsen igen. Får se om jag orkar ta itu med det igen i veckan. Hoppas att jag kan få ihop mönsterpassningen så att jag kan förvandla det till paneler istället. Annars har allt tyget gått till spillo är jag rädd. I alla fall till gardiner.
Men man kan ju alltid sy väskor eller nåt av det annars i och för sig...

Imorgon ska ska jag till frissan. Jag har funderat i ca 1 års tid på att klippa av typ halva håret eller så.. men så har jag bangat varenda gång. Förr var jag ju så himla galen med frisyrer. Jag har haft alla tänkbara färger och längder. När det såg som galnast ut var det bara ett par cm långt och färgat i rött, blått, grönt och lila på samma gång. Då var jag ca 17 år. Behöver jag säga att min mamma var förtvivlad då? Haha! ;-P
Men det var förr det. Nu har jag långt hår och lugg och håret har väl sett nästan likadant ut i ca 3 års tid nu. Jag har nog aldrig sett likadan ut så länge förut. Jag är så trött på det här håret, men ändå är jag livrädd för att klippa av det. I och med att jag har värk i axlar, nacke och armar så har jag svårt för att fixa med håret för mycket. Vissa dagar kan jag ju knappt lyfta armarna alls. Så på det sättet är det ju praktiskt med långt hår som bara hänger. Men ack så trist ändå! Jag ska försöka peppa mig själv ikväll så att jag vågar mig på en lite större förändring imorgon, så håll tummarna för mig nu!

Inga kommentarer: