tisdag, mars 18, 2008

Fiskhataren som blev fisklagande tv-kock

Under större delen av uppväxten har jag bott hos min pappa. Och där har det aldrig någonsin serverats fisk till middag. Förutom på julafton då gamlingarna förstås har fått sin älskade lutfisk. Men annars: aldrig någonsin fisk. För min pappa hatar fisk och tål inte ens lukten av det. Så av naturliga (?) skäl har inte jag heller gillat fisk. (Förutom makrill i tomatsås och tonfisk på burk, men det räknas väl knappast som fisk egentligen?)
Tills för ett par år sen. Sammi lyckades nämligen på nåt sätt få mig att smaka stekt spätta. Och gud så gott det var! Nu äter vi ofta stekt spätta här hemma, och likaså torsk ibland. Fast en gång lagade han till en regnbåge som han hade dragit upp när han var ute och fiskade med kompisarna, och det var ingen hit kan jag säga! Nej, jag håller mig nog till torsk och spätta tills vidare.. Man vill ju inte vara alltför wild and crazy liksom...
Härom kvällen såg jag på en repris av Go'kväll på tv och där lagade dom en fiskgryta som jag tyckte verkade lite spännande. Jag älskar att titta på matprogram, och ofta tänker jag att jag ska prova att laga dom där rätterna. (Som tv-kockarna får det att se så enkelt ut att laga, fast att det säkert är jättesvårt ändå.) Men det blir liksom aldrig av. Tills nu då.
För idag testade jag alltså att laga den där fiskgrytan. Och det blev så gott så! Jag köpte Hoki för första gången, och det var faktiskt helt ok. Smakar ju nästan som torsk. (Fast Sammi tyckte mer att det påminde om tonfisk.) Jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet här, men något foto på maten blir det inte. Jag tar i princip aldrig foto på mat av den enkla anledningen att det ändå aldrig ser så gott ut som det faktiskt är. Jag har sett hundratals matbilder på mitt jobb i fotoaffären och i 99,9% av fallen ser det ändå bara äckligt ut. Hur som helst, här kommer receptet (finns även på Go'kvälls hemsida) :

Fisk i tomatsås med timjan
Ingredienser (Beräknat för 4 portioner)
1 st liten purjolök
1-2 st paprikor
1 burk krossade tomater (400 g)
1 st fiskbuljongtärning
1 tsk timjan
½ dl vatten
1 dl creme fraiche
600 g fiskfilé t ex sej eller hoki
½ tsk salt

½ krm vitpeppar

Gör så här:
1. Skiva purjolöken och strimla paprikan.

Blanda alla ingredienser utom fisk, salt och peppar i en låg vid panna och koka upp. Koka 5 minuter utan lock.
2. Ta bort eventuella ben och skär fisken i bitar. Salta och peppra fiskbitarna.
3. Lägg ner fisken i den varma såsen och sjud ca 5 minuter under lock tills fisken är färdig. Servera med kokt potatis eller ris.

Ett tips är att hälla i lite mer timjan än vad som står i receptet, plus att jag tog lite citronpeppar också. Jag gjorde misstaget att köpa blockfryst hoki vilket resulterade i att fisken bara smulade sönder sig. Så nästa gång får det bli styckfrysta filéer istället.

1 kommentar:

Linda sa...

halloj! jag har köpt tyget till gardinerna på Åhlens förra året. Vet inte om det finns kvar men hoppas! tyg gör ju en sååå glad =)