söndag, februari 24, 2008

Sökes: Hjälp!!!


Finnes: Just nu irriterad tjej med dåligt tålamod och kort stubin när det gäller HTML-kodning.
Sökes: Hjälp!!!!

Jag skulle nämligen vilja ändra lite på layouten på bloggen. Till exempel byta bakgrund osv. Har hittat sidor med fina bakgrunder, och har testat att ändra i koden på Blogger men det funkar inte! Vet nån hur man gör? Eller finns det någon sida där man kan läsa sig till hur man gör? Helst på svenska då.. Jag har redan läst lite på engelska på Bloggers hjälpsidor men det blev jag inte mycket klokare på. :-(

Så ifall någon känner sig manad att hjälpa mig på traven innan jag får ett totalt psykbryt så kan ni ju alltid slänga in en kommentar eller så...

6 kommentarer:

Linda sa...

hej tjejen :) Jag har grejat mycket med min blogg och lärt mig ett och annat. Har haft mkt hjälp av Ninet. Googla på det...jag tror att adressen är ninetnet.se Det är en bra början för att lära sig koden. KRAM Linda

Cel'Dara sa...

Hej hej du! Jag hoppades att du skulle kommentera mitt inlägg, så nu blev jag så glad så! Jag har vart inne och kollat lite på din kod nämligen.. men oj så rörigt det var! ;-)
Jag vet lixom inte hur pass mkt man kan plocka bort av stilmallen man har fått på blogger , för när jag testade lite så blev det himla konstigt. Men, men.. jag ska spana lite på ninetnet och se ifall jag snappar upp nåt användbart där. Tack så mkt för tipset! :-)
Kram

Linda sa...

Problemet med bloggers nya kod är att man inte kan ändra vissa grejer om man fortfarande vill ha kvar möjligheten att ändra teckensnitt, färger och annat lite oftare och dessutom ha tillgång till den typen av meny för arkivering som finns nu. Man kan dock forfarande ändra ganska mycket ändå. Nu kan man ju te.x. lägga en egen bild i blogghuvudet och även lägga till bilder, undersökningar bildspel m.m. i sidkolumnen. Där kan man även lägga html-kod om man vill ha in ngt särsklit som t.ex. besöksräknare. Angående koden i bloggers nya ver. så skippa hela första stycket och gå ner till body. Därifrån kan du fortfarande ändra en del grejer. Hoppas Ninet kan hjälpa dig, kom in till mig annars så kan jag ge dig lite kod.
Kram Linda

Cel'Dara sa...

Jo jag har förstått att bloggers Templates/stilmallar begränsar en lite på det sättet. Men om jag raderar hela första stycket så kan jag väl inte ändra textfärger, teckensnitt osv från Bloggers meny va? Ska kika lite på det nån dag när jag känner mig manad. Jag skriker till om jag kör fast! ;-) Tack än en gång!
Kram

Linda sa...

Nä om du raderar kan du inte det. Man lär ju kunna använda bara htmlkoden som vanligt utan det andra.Ska kolla lite närmre på det.Då kan du ju använda vilka färger eller teckensnitt som helst bara du kan koden. kram!

Cel'Dara sa...

Jo det kan man ju förstås då. Men det är ju rättså nimmt att kunna ändra såna saker från bloggermenyn.. men, men... det är väl en smäll man få ta då ifall man vill ha en fin blogg! :-) *samlar kraft för att orka ta itu med det där*