torsdag, februari 21, 2008

En ynklig duo blev en brokig trio

För att pigga upp mig själv lite i grådasket så har jag piffat till köket lite nu. Nya gardiner, ny vaxduk o lite sånt. Vi är ju egentligen mest inne på 50- eller möjligen tidigt 60-tal när det gäller inredning. Men den här gången blev köket lite mer åt 60-70-tal. Jag tycker det blev ganska fint faktiskt. (Men ombytlig som jag är så förblir det nog inte såhär särskilt länge i vilket fall!) Förresten så går bilderna att klicka på för att se större om man vill det.


Vaxduken har inhandlats på Jysk för 50:-/metern. Den är mycket häftigare i verkligheten då den är riktigt "högblank" egentligen. Bra pris oxå eftersom det är riktigt tyg med vaxyta, alltså ingen sån där trist vanlig plasthistoria med billigt tryck på.

Här är en närbild på gardinerna. Jag tycker tyget matchar vaxduken rätt bra. I synnerhet med tanke på att jag köpte gardinerna på rea för 39:- och då hade jag inte ens en tanke på att jag skulle ha dom som just gardiner. Tanken var nämligen att jag skulle slakta dom och sy väskor istället. Himla tur att jag inte hann göra det, för det var inte det lättaste att hitta gardiner som passade till den här duken! (Note to self: Köp aldrig igen duken först och gardinerna sist!)

Och så blev den ynkliga duon en brokig trio istället! Krukorna är köpta för en 5:a /st på second hand, och blommorna är hemmaodlade.


Den här bilden blev inget vidare. Men hur som helst så är det bruna glasspiraler som har jag hängt i fönstret. Julpynt som jag hittade på fyndet på Ikea i januari. 6 st för 5:-. Jag tycker minsann inte att dom ser så värst juliga ut. Gör ni?


Summa inköp: (Duk 100:-, gardiner 39:-, 3 krukor 15:-, 3 spiraler 2,50:-) 156,50:-
Så den här gången har jag nog faktiskt överträffat mig själv när det gäller att förnya hemma för en billig peng! Behöver jag tillägga att jag är nöjd eller? ;-)

3 kommentarer:

Tonårsmorsa sa...

Skiiitsnyggt! Särskilt gardinerna. Sedan blev jag väldigt förälskad i den orange-färgade golvaskoppen, trots att jag ju redan slutat röka för några månader sedan...!

Snygg är den i alla fall! You got taste, baby! ;-) Kram och ha en toppen helg!

P.S. Ang. gåtan, klart du hade alla rätt, men har inte bekräftat det riktigt än, eftersom jag vill att fler ska få chansen att gissa! D.S.

Cel'Dara sa...

Tonårsmorsa: Tack så mkt! :-)
Golvaskkoppen är en himla bra pryl att ha i köket faktiskt. I själva papperskorgen förvarar vi plastpåsar och uppe i askkoppen förvarar vi "bra-o-ha-prylar", typ tejp, måttband, pennor m.m.
Fast när Elvis (vår katt) var liten så fungerade den som mysplats istället. Då brukade han ligga hopringlad där uppe i askkoppen. :-)

Briggs lekestue sa...

For et flott retrohjem du har! Her er det mye inspirasjon å hente!! Må titte innom deg flere ganger! Jeg er på jakt etter en slik kjøkkenlampe selv. Er det et bruktkjøp?